SIGNALEMENT
|
Met een compleet vernieuwde en serieuzer ogende TT Coupé wil Audi écht meespelen in het sportautosegment. Kan de basisversie met zijn nieuwe tweeliter turbomotor nog meer sportieve zieltjes winnen dan zijn toch al behoorlijk succesvolle voorganger?
De nieuwe TT mag dan op de oude lijken, je hoeft geen twee keer te kijken om hem te herkennen. Met zijn nieuwe Audi-neus met de imposante single frame grille ziet hij er agressiever en minder gedrongen uit, dankzij de strakkere daklijn, de scherpe
vouwen op de flanken en de schuiner aflopende achterkant. Kortom: de nieuwe TT is nu een volwassen sportauto.
De TT is trouwens een stuk groter dan zijn voorganger, toch is het een echte 2+2 gebleven. Voorin zijn hoofdruimte en beenruimte heel redelijk, maar achterin is eigenlijk geen plaats voor passagiers. De zittingen zijn aan de korte kant en daarom lijkt ’t alsof er een paar centi-meter meer beenruimte is, maar die is alleen voor kinderen met spillebenen.
Souplesse
Nieuw is ook dat de TT-carrosserie nu grotendeels uit aluminium bestaat. Net als bij de A8 combineert Audi hier aluminium met staal: het Audi Space Frame bestaat voor 69 procent uit aluminium en voor 31 procent uit staal. Daarmee heeft de TT volgens Audi een torsiestijfheid die 50 procent is toe-genomen in vergelijking met zijn voorganger. Bovendien is de gewichts-verdeling beter. Met 1.260 kg is de nieuwe TT lichter dan de oude. Ook de aandrijflijn van de TT is compleet vernieuwd.
De 2,0-liter turbomotor van de basisversie heeft met 200 pk en een koppel van 280 Nm bij 1.800 tpm een ronduit levendig karakter. De TT is snel en accelereert binnen 6,8 seconden naar 100 km/h. Van een turbogat heeft hij nog nooit gehoord en souplesse is zijn grootste kracht. Op de snelweg hoef je heus niet steeds te schakelen, want ook in de zesde versnelling heeft hij nog puf genoeg om er vandoor te gaan. Niet alleen tijdens accelereren maar ook op kruissnelheid laat de Audi-motor zich goed horen. Die nieuwe handgeschakelde zesbak moet overigens bijdragen aan een gunstig benzineverbruik. Ons testverbruik van 1 op 9,3 week echter nogal af van de fabrieksopgave van 1 op 13,4. We moeten toegeven dat dat gedeeltelijk aan onszelf lag.
Sportautogevoel
De TT staat op het platform van de vijfde generatie Golf en heeft McPherson-poten vóór en een nieuwe multilinkophanging achter. We hebben eigenlijk niets aan te merken op de wegligging van de TT. De auto ligt als een huis op de weg en heeft ook met snelle bochten absoluut geen moeite. Bovendien is onderstuur hem tot op hoge snelheden vreemd. Voor een optimale neerwaartse druk op de achteras is de Audi voorzien van een achterspoiler die bij 120 km/h automatisch omhoog komt en bij snelheden onder 80 km/h weer verdwijnt.
Ook met verkeersdrempels heeft de TT minder moeite dan vroeger. Bij de vorige versie klapte de vooras nog wel eens als je een paar kilometer te hard over zo’n onding reed.
De TT geeft beslist een sportautogevoel, niet in de laatste plaats vanwege het instrumentarium met duidelijke, ronde meters en de ringen rond de ventilatieroosters die gelukkig niet meer het ‘inbusboutjes-design’ hebben. Ook de lage zit, de blik over de neus en het ‘gevoel’ zijn bij de nieuwe TT echt die van een sportauto.
+ • Ruimte voorin |
– • Brandstofverbruik valt tegen |
TECHNISCHE GEGEVENS
|