autoradio inbouwen installeren
autoradio inbouwen installeren

Een bestaande autoradio verwijderen

Hoe kan ik gemakkelijk een autoradio inbouwen
autoradio inbouwen

Meestal zit een autoradio in een bijbehorend bracket vastgemaakt.
Een bracket van een autoradio is een metalen raamwerk dat in de opening van de autoradio in het dashboard van je auto. Andere auto’s hebben een slotje dat vastklemt aan het bracket.
Om de autoradio bij dit soort auto’s te verwijderen dien je gebruik te maken van de bijgeleverde sleutels om de radio los te kunnen maken. Let dus erop dat als je een autoradio koopt die voorzien is van een slot mechanisme dat ook de bijbehorende sleutels worden bijgeleverd om de radio te kunnen verwijderen.

Mocht je onverhoopt de sleutels kwijt zijn? Of heb je net een auto gekocht met een radio waar de sleutels niet bij zitten?
Ga dan niet gelijk met grof geweld proberen om de radio te verwijderen. Meestal kun je gemakkelijk op internet een set reserve sleutels bestellen. De sleutels van de auto radio’s zijn vaak merkgebonden en zijn dus ook na te bestellen.
Mocht je nu niet willen wachten dan kun je het ook met een dunnen schroevendraaier of paperclip proberen.
Als je met een paperclip aan de slag gaat om je autoradio te verwijderen buig dan de paperclip recht en steek hem op de juiste hoogte tussen de radio en het bracket. Je voelt dan een kleine weerstand en de radio zou nu los moeten komen.
De meesta autoradio’s zijn aan 2 kanten vergrendeld.

ISO connector autoradio

De meeste moderne autoradio’s zijn voorzien van een ISO stekker die aan de achterkant te vinden is.
Dit soort ISO Connectors zijn voor de autoradio branche de standaard geworden..
Het gemakkelijke aan een ISO Connector is het feit dat reeds alle benodigde aansluitingen behalve de antenne reeds in de ISO stekker zijn aangesloten.

De ISO connector autoradio bestaat uit 2 verschillende stekkers.
Een gedeelte van de ISO Connector autoradio is voor de voeding zoals de spanning van de radio denk hierbij aan de plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, etc
Het andere gedeelte van de iso connector autoradio is voor de speakers.
In iedere ISO Connector is er plaatst gemaakt voor 4 speakers te weten links voor, rechts voor, links achter en rechts achter.
Nog een gemakkelijke bijkomstigheid van het gebruik van de ISO Stekkertjes is dat deze autoradio aansluitingen maar op 1 manier in elkaar passen. Het is dus niet mogelijk om de radio met een ISO stekker verkeerd aan te sluiten.

verloopstekker autoradio(van autobekabeling naar ISO connector)

Iedere auto is voorzien van orginele bedrading van de autoradio. Als je dus een radio in je auto hebt zitten die er orgineel in de fabriek is ingebouwd dan bestaat er een grote kans dat je net nieuw gekochte autoradio niet gelijk past.
Je hebt nu een verloopkabel nodig die ervoor zorgt dat je autoradio kabels passen op de ISO Connector.

Een verloopkabel is niet voor iedere auto gelijk, zij zijn afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een autoradio ISO stekker
Door de ISO standaard is het met een verloopstekker mogelijk om iedere moderne autoradio aan te sluiten op een bestaande bedrading. De verloopstekkertjes (kabel connector) kun je gemakkelijk online kopen bij Halfords, Brezan en online bij Autotuningvoordeel.nl (webshop).

Hieronder zie je een afbeelding van een ISO Stekker rechts en een radioverloopstekker(links)

ISO Stekker rechts en een radioverloopstekker
ISO Stekker rechts en een radioverloopstekker

Wat moet je bij een autoradio allemaal aansluiten

Zoals ieder elektrisch apparaat heeft ook een autoradio elektriciteit nodig om te kunnen functioneren. Deze spanningsbron wordt door 3 draden aangesloten.

De constante plus draad is GEEL van kleur op de ISO connector. Deze constante plus dient voor het geheugen van de autoradio. Door het aansluiten van deze constante plus draad onthoudt je autoradio de radiozenders die je als voorkeur instelt, en tevens wordt de tijd en andere features hierdoor constant aangegeven.
De meeste auto’s maken in de bekabeling ook gebruik van een rode draad als constante plus.
Mocht deze kleur niet aanwezig zijn bij de aansluiting in de auto dan kun je gemakkelijk met een multimeter uitzoeken op welke draad de +12 Volt staat. Dit meet je gemakkelijk in combinatie met de min / massa / chassis.

Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, dient ervoor om de radio te voorzien van stroom. welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken.
Is er in de auto geen gele draad in de autoradiobedrading aanwezig, maak dan wederom gebruik van een multimeter om uit te zoeken waar een +12Volt spanning op staat die alleen werkt als de sleutel op contact staat.

De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

Heb je problemen met het vinden van de juiste autoradio bedrading dan is kun je deze vaak bij de zekeringskast en het contactslot vinden.

Overige ISO connector bedrading

Nu we bijna alle kabels van de autoradio connector hebben aangesloten zijn er nog maar een paar kleuren ongebruikt zoals:
De Blauwe draad van je autoradio – de remote draad- hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Deze draad is bedoeld om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
Roze draad van je autoradio deze wacht juist op een spanning (input).
Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.

Oranje draad van je autoradio.
Dit is de zogenaamde ‘illumination’ draad.
Als de autoradio een functie zoals ingebouwde verlichting bevat dan kan deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Sluit je deze kabel niet aan op je autoradio dan zal de verlichting altijd zijn ingeschakeld.

Geen orginele bedrading of missende verloopstekker.

Maak je niet te druk want ook voor het ontbreken van de orginele bedrading hebben wij ook een oplossing. Er zijn namelijk ook ISO Stekkers , dus niet de verloopstekkers, met losse draden. De ISO stekker gaat dan in de autoradio en de losse draden kunnen worden aangesloten op de reeds aanwezige bedrading van je auto.
Je zou de kabels kunnen verbinden door middel van kroonsteentjes, of door middel van een AMP of knijpstekker.
Universele ISO Kabel kopen

Autoradio Speakers aansluiten

Iedere Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

Radio kapot – De radio doet niets

Mocht de autoradio niet werken nadat je hem hebt aangesloten kun je natuurlijk nameten waarom de radio niet werkt.
De meeste autoradios beschikken over een zekering aan de achterkant van de radio, meestal is dit een rode 10 Ampere zekering.
De eerste stap van je foutanalyse bestaat nu uit het nameten van deze zekering.
Stel de multimeter in op weerstand meten in Ohms en als je dan geen meetresultaat krijgt en er dus geen geleiding plaatsvindt dan is deze zekering stuk.
Voer nog even een controle uit of je wel goed hebt gemeten door de meetpennen tegen elkaar aan te houden, je zou nu wel geleiding moeten meten.
Is de zekering van je radio defect dan is het zaak dat je de aansluitingen even controleerd, aangezien een zekering niet voor niks kapot gaan.

Autoradio spanning meten

  • Multimeter op Volt stand zetten (20 = ) (meetinstructies)
  • Iso stekkers uit autoradio halen
  • Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  • Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  • Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  • (de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

Tips

  • Mocht je de bedrading van de auto willen aanpassen en de radio beschikt niet over een plug en play iso stekkers dan is het verstandig om de hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.
  • Houdt een multimeter bij de hand. Dit is een onmisbaar meetinstrument.
  • Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp zullen van pas komen en ook is een zaklamp handig om in moeilijk hoekjes te schijnen.
  • Markeer de bedrading zodat je later gemakkelijk kunt zien welke draad waarvoor dient.
  • Dit kun je gemakkelijk doen door er een stukje schilderstape er op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.
  • Zorg dat de auto niet op contact staat.
  • Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

Opmerkingen aansluiten autoradio

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten.

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

logo-footer